Tack!

Tack!
Ett stort tack till våra lärare Maríanna och Arthur.

torsdag 3 juni 2010

Lite värme

Idag har jag haft en skön dag, solen har värmt och det har inte varit sååå stressigt. Jag har lyssnat på fler regeringar och deras ord om hur bra de sköter sig...intressant var då att komma in i arbetstagargruppen och höra dem, de hade inte riktigt samma åsikt.
Jag har under dagen funderat på det här med domestic workers i Sverige, har vi något bra ord för det? Hemhjälp? Piga? Au pair? Har också försökt fundera kring vilket fack de skulle kunna tillhöra...
Är vi så bra vi skandnavier? Hur har au pairen som kommer hit det? Får hon/han ledig tid? Är personen med barnen 24-7? Hur är det med de papperslösa? Hur många har vi som illegalt arbetar i andras hem med allt möjligt (typiska kvinnobestyr)?
Imorgon ska vi träffa en kvinna som startat en fackförening för domestic workers i sitt hemland. Just nu kan jag villigt erkänna att jag glömt vilket, men det lovar jag att berätta om imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar